AHLAN WA SAHLAN

Wednesday, November 17, 2010

jalan yang harus kupilih?!

dalam melayari bahtera kehidupan
menelusuri lereng-lereng bukit yang penuh onak duri
aku masih seperti dulu
terus-menerus mencari sakinah dalam diri
masih bertapak di bumi milik AL MALIK
masih bernafas dalam nikmat kurniaanNYA..

tapi kenapa kini....
aku hampir putus harapan
putus asa dalam mencari sakinah itu
adakah aku hanya boneka di pentas dunia ini?!
di mayapada ini?!
sungguh senang sekali aku membuat konklusi
tanpa menggunakan akal pemberian AR-RAHMAN..
aku alpa, aku khilaf...
kadang kala aku rasa dunia tidak adil padaku?
adilkah aku pada diriku?!
tidak?!
saat aku diberikan jalan untuk kumemilih,
aku mula mengeluh,
dugaan apakah ini ya RABBI?!
sehingga aku lupa akan janji-janjiMU
Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.
[Q.S. Al-Ankabut, 29:2-3]
sehingga aku alpa dengan  nikmat2MU...
"JANGAN ENGKAU BERPUTUS ASA DENGAN RAHMAT ALLAH"
(Q.S Asy Syura : 28)
ya..aku akan terus bangkit
aku akan terus berlari kearah itu
sakinah yang kudambakan
sakinah yang kuidamkan
kerna dengan mengingati ALLAH hati akan menjadi tenang
aku dambakan sakinah itu
lantas aku perlukan mahabbah dari AR-RAHIM
sepertimana ALLAH SWT memberi wahyu kepada
Isa as:
"sungguh jika AKU telah kasih kepada seseorang, 
maka tidak-Ku temukan di situ cinta dunia dan akhiratnya.
Ku-penuhi dia dari cinta kepada-Ku
dan Ku-buat dia selalu mengingati-Ku"
sungguh aku ingin menjadi seorang Rabiah al- Adawiyah
cintanya kepada AL KHALIK
tiada kesudahan,
memilih kalam KEKASIHnya daripada ucapan selainNYA,
memilih berdampingan dengan KEKASIHnya daripada berdampingan
dengan selainNYA,
memilih untuk mendapat kerelaan KEKASIHnya daripada kerelaan selainNYA.
sungguh tinggi cinta seorang Rabiah al Adawiyah terhadap KEKASIHnya...

------------------------------------part I---------------------------------------

No comments:

Post a Comment

DOA

DOA
Masthead Banner Made with MyBannerMaker.com! Click here to make your own!
Create your own banner at MyBannerMaker.com!

ukhwah fillah

ukhwah fillah